Kolem jezera Maly Staw a údolím Bílého Labe

Stoupání:860 m
Klesání:860 m
Schůdnost:červen - říjen

Mały Staw je ledovcové jezero na severovýchodním úbočí hory Smogornia pod planinou Równia pod Śnieżką. Je to druhé největší jezero Krkonoš. Ve vodě žije wirek, pozůstatek doby ledové. Největším jezerem je Wielki Staw nacházející se nedaleko.

V jejich okolí je strmý, až 200 metrů hluboký ledovcový kotel (kar). Údolí Bílého Labe je nádherná krajina se vzácnými rostlinami, kaskádami a vodopády, která byla zpřístupněna již roku 1891.

Trasa

Výškový profil

Popis trasy

Z Luční boudy budeme mírně stoupat po žlutě značené Jantarové cestě směrem Rownia pod Śnieżką. Jde se asi 500 m až na státní hranici a z ní pak na rozcestník Rownia p. Sn., kde odbočíme doprava k rozcestníku Spalona Straznica. Odtum půjdeme po modré.

Na mírné klesání pak navazuje prudší klesání kolem vleku k rozcestí žluté a modré, kde stojí chata Strzecha Akademicka (1258 m n.m.), která je od Luční boudy vzdálená 2 700 m.  Projdeme kolem chaty a pokračujeme dále do největšího údolí Krkonoš, k chatě Samotnia u jezera Maly Staw ve výšce 1183 m n.m.

Modrá turistická trasa od Malyho Stawu směr Polana je těžce schůdná díky velkým kamenům, s kočárkem bychom neprojeli. Potom se pokračuje po upravené vydlážděné cestě, stále po modré. Na rozcestí Polana jdeme po žluté směrem k zajímavému skalnímu útvaru Slonecznik. Cestou potkáte skalní útvary Pielgrzymy. Pielgrzymy jsou  zajímavým skalním  útvarem. Polské slovo znamená „poutníci“, protože skály připomínají tři kamnenné poutníky. Pro Poláky jsou jedním z hlavních symbolů Krkonoš.

Na Slonecznik si vyslapneme do kopecka od Polany zhruba 335 m na 2,3 km vzdálenosti. Název žulového seskupení Slonecznik - česky Polední kameny je zřejmě odvozen od pohledu z polské strany, kdy se slunce v pravé poledne nachází přímo nad kameny. Polední kameny jsou i výrazným orientačním bodem a odpočinkovým místem.

Od Sloneczniku se vydáme po červené turistické značce pozvolným klesáním na Špindlerovku, odkud dále klesáme k Lužické boudě a k boudě U Bílého Labe stále po žluté. Teď už nás čeká poslední část po modré turistické trase údolím Bílého Labe na Luční boudu. Malebná úzká cesta s pěknými výhledy do údolí stále plynule stoupá a na 4 km vystoupáme hezkých 400 m. Na posledním kilometru trasy můžeme pozorovat drobné stavby patřící do malé vodní elektrárny, která se dříve používala jako jeden ze zdrojů elektrické energie pro Luční boudu.

Pozn.: Ti, co si chtějí cestu zkrátit se mohou vydat od Sloneczniku  doleva po hřebeni červenou turistickou značkou směrem ke Sněžce po cestě s překrásnými výhledy na jezera Wielki Staw a Maly Staw. Od rozcestí Rownia pod Śnieżką se vrátíme zpět na Luční boudu po Jantarové cestě.

O těchto končinách si můžete prohlédnout příspěvek v pořadu Toulavá kamera.